Що таке інклюзивна освіта?
Інформація
про інклюзивні класи та кількість учнів з ООП
у 2023 – 2024 навчальному році
станом на 08.01.2024 р.
Нормативна база:
-стаття 19, 20 Закону України «Про освіту»,
-постанови Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти»,
-від 26 квітня 2022 р. № 483 «Зміни, що вносяться до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 і від 15 вересня 2021 р. № 957»,
— лист Міністерства освіти і наук України від 19 серпня 2022 р. №1/9540 — 22 «Щодо асистента учня (дитини) в закладах освіти»,
— лист Департаменту освіти і науки міста Києва від 07 червня 2022 № 053/6653 « Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»,
— Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами спеціалізованої школи I – III ступенів № 96 ім. О. К. Антонова (схвалено на педраді 30.08.2018 протокол № 1)
Інклюзивна освіта
дає можливість усім учням у повному обсязі брати участь у житті колективу дитячого садка, школи, дошкільному та шкільному житті.
Інклюзивне навчання —
це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна освіта —
це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносить необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівні можливості.
Нормативно-правова база
Закон України “Про освіту” ст.19,20 визначив поняття особи з особливими освітніми потребами. Це “особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту”.
Нормативна база з інклюзії у 2023 – 2024 н.р.
- Стаття 19, 20 Закону України «Про освіту»,
- Закону України « Про повну загальну середню освіту»,
- постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 « Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної,
- постанова від 14.02. 2017 № 88 « Про затвердження Порядку та умов надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами»,
- лист МОН від 30.08.2021 № 1/ — 436 « Щодо організації навчання осіб з ООП у закладах загальної середньої освіти у 2021 – 2022 навчальному році».
Рекомендації МОН України щодо інклюзивного навчання (оновлюються щорічно)
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:
· Діти навчаються разом у звичайній школі.
· Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
· Діти отримують можливість жити разом з батьками.
· Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
· Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
· У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
· Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.
Переваги для дітей без особливих потреб:
· вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
· вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
· вчаться співробітництву;
· вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Переваги для родин:
· Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.
· Родини одержують підтримку з боку інших батьків.
· Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.
· Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.
Переваги для вчителів та інших фахівців:
· Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
· Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
· Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.
Дієва співпраця з ІРЦ
Якщо до цього часу працівники ІРЦ могли входити до команд супроводу дітей з ООП як залучені зовнішні фахівці, то відтепер вони є обов’язковими у їх складі. За таких умов формування команд супроводу розроблення індивідуальних програм розвитку (ІПР) дитини відбуватиметься якісніше та суттєво ефективнішою буде взаємодія шкіл з ІРЦ.
Директор також може укласти угоду про співпрацю між ІРЦ і закладом освіти та залучати фахівців ІРЦ до спільної роботи. В межах співпраці школа матиме змогу запрошувати фахівців ІРЦ для проведення семінарів, тренінгів, майстер-класів, а також обміну досвідом та підвищення кваліфікації педагогів.
Школа використовуватиме ресурси ІЦР для більш якісного підходу до розроблення ІПР, а також організації інклюзивного освітнього середовища, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, консультування педагогів щодо підготовки індивідуальних освітніх траєкторій, модифікації/адаптації освітніх програм.